Sunday, April 29, 2007

Rabarberdessert, - cheesecake i glas

Än så länge har det varit en toppenhelg!

Först måste jag skryta lite om hur duktig jag varit med träningen - om man nu kan kalla långa promenader för träning. Jag tycker det.

Imorse promenerade vi över 10 km före frukost! Och igår blev det över 11 km, också innan frukost! Man var förstås rätt mör när man kom hem igen, och det var himla gott att få i sig mat. Ca 2 timmar tar den sträckan i det tempo vi höll, så det var bra att vi gav oss av tidigt. Igår fick vi sol på halva promenaden, sen gick solen i moln mer eller mindre för resten av dan. Då är man glad att man redan hunnit vara ute i solen trots att det är tidig morgon. Hade vi slöat ett tag istället för att komma iväg hade vi helt missat solen.

Så här på våren uppskattar man nog fint och soligt väder mer än annars. Längtan efter sommaren är ju så stor.

Så till mina bak och dessertprojekt.
Det är faktiskt två recept ur senaste Allt om mat som jag har provat laga.

I lördags lagade jag "rabarbercheesecake i glas". Det var väldigt gott! Rabarber är ju så gott! Man glömmer liksom bort det mellan varven.


Receptet:

Rabarberkompott:
ca 200 g rabarberstjälkar
1 ½ dl strösocker
1 vaniljstång, delad på längden och urskrapad
1 msk vatten
½ dl rödvin
2 tsk Maizena majsstärkelse eller potatismjöl

Cheesecakefyllning:
2 gelatinblad
2 dl vispgrädde
200 g philadelphiaost
2 ägg
1 dl strösocker
½ vaniljstång eller 1 tsk vaniljsocker
6 Hobnobs med choklad på

Gör så här:
1. Skiva rabarbern fint. Lägg rabarber, socker, vaniljstång och rödvin i en kastrull. Koka upp och sjud i ca 2 min. Red av med majsstärkelse eller potatismjöl utrört i lite kallt vatten. Låt koka upp och svalna.

2. Lägg gelatinbladen i kallt vatten ca 5 min. Dela äggen och vispa äggvitorna till fast skum. Vispa grädden lätt i en separat bunke.

3. Vispa ihop färskost, äggulor, socker och urskrapad vaniljstång eller vaniljsocker. Ta upp gelatinbladen och smält dem i en kastrull eller i micron. Rör ner gelatinet i äggblandningen. Vänd försiktigt i grädde och äggvitor.

4. Krossa eller hacka 4 av kexen grovt. Varva kompott, cheesecakefyllning och kexsmulor i glas. Jag använde margaritha-glas, det blev väldigt snyggt. Ett bra tips är att se till att hälla kompotten lite mot kanterna av glaset så blir det snyggare än om man bara klickar i kompotten i mitten. För det är ju det som ligger mot kanterna som syns när man serverar.

Spara lite kompott till garnering. Ställ glasen kallt i minst 2 timmar. Det här momentet lyckades jag själv inte riktigt med. Jag ställde dem kanske inte tillräckligt kallt, för jag tycker inte de stelnade tillräckligt mycket. Det var förstås väldigt gott ändå, men lite såsigt och de förväntar man sig ju inte när det är gelatin i smeten. Nästa gång ska jag alltså låta dem stå betydligt längre.

Enligt receptet ska det bli 6-8 glas, och jag fyllde exakt 4. Det innebar att vi fick lite väl stora portioner. Det blev lite väl mäktigt mot slutet.... Så det är mer att rekommendera att köra mindre och fler istället. Detta kan också vara anledning till att mina inte hann stelna ordentligt.

När man ska servera strör man på några hackade hobnobs med choklad och klickar ut lite rabarberkompiott.

Det här blev en mycket läcker dessert, snygg och god och väldigt vårig! Jag ger den rätt högt betyg och det är högst troligt att jag kommer göra den igen nån gång.

Det blev ingen bild den här gången, men jag garanterar att detta blir en snygg dessert, i alla fall om man serverar i snygga glas.


Så till kakorna!
För sådär två timmar sen fick jag ett ryck och kom på att jag skulle baka kakor. Återigen blev det ett recept ur Allt om mat festspecial 2007 som lockade. Det blev en sorts cookies med kokos i. Och eftersom det känns som jag håller på att somna nu får jag nog återkomma till receptet senare....

No comments: