Sunday, April 8, 2007

Påskmiddag i tre rätter


Fredagens middag blev i tre rätter:

Förrätt:
Gubbröra med ägg och spelt-knäckebröd från Pyramidbageriet

Varmrätt:
Lammstek (från Åby gård) med potatisterraine, kall getostsås och ruccolasallad.

Dessert:
Påsktårta

Receptet på gubbröran kommer från tidningen Matmagasinet nr 4/2007 (senaste numret i skrivande stund). Jag rekommenderar tidningen varmt (jag har alla nummer från de senaste 7 åren ungefär) och jag hoppas att de inte har allt för mycket emot att jag återger receptet här:

Gubbröra (4-5 förrättsportioner)

4 hårdkokta ägg (jag kokade dem precis så att gulan blivit hård men inte allför smulig)
1 förpackning finhackad
Grebbestads Ansjovis Orginal
2 msk finhackad rödlök
2 msk fint skuren dill (går bra med fryst)

2 msk fint skuren gräslök (går bra med fryst)
1 msk creme fraiche

Skala och finhacka de hårdkokta äggen. Blanda ihop alla ingredienserna och lägg antingen upp som små ägg eller fyll utstickare med röran och servera den som små snygga torn. Tyvärr var min utstickare hemma av för stor diameter så jag gjorde äggvarianten, men det blev ju också rätt bra.

Garnera med till exempel kokt ägg, gräslök, rödlök


Receptet till påsktårtan kommer från Elle a la carte nr 1 2002. Det är också en utmärkt tidning, som numera bytt namn till Elle Mat och Vin. Elles mattidning är lite snoffsigare än Matmagasinet, oftast med lite mer udda ingredienser och lite mer trendmedveten, men Matmagasinet har mera användbara recept för vardagsbruk och fester utan krav på exklusivitet.

Påsktårta


125 g osaltat smör

125 g mörk choklad

2 ägg

2 ½ dl socker

1 ½ dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

1 msk kakao

1 dl kokosflingor


glasyr:
250 g mascarpone
2 ½ dl vispgrädde

rivet skal av en apelsin

½ dl florsocker

Smörj och bröa en springform. Jag klämde fast ett bakplåtspapper i botten på min form för att lättare kunna flytta tårtan till tårtfatet.

Smält smöret, blanda ner hackad choklad och rör om tills chokladen smält.
Vispa ägg och socker pösigt och blanda det med den smälta chokladen. Blanda ihop mjöl, bakpulver och kakao och sikta ner det i smeten, och rör i kokosen.
Häll smeten i en form, själv körde jag 24 cm diameter men en smalare form skulle ge en något högre tårta.
Grädda i 150 grader i ca 15 minuter.

Vispa ihop alla ingredienserna till glasyren och bred den på tårtbotten när den är kall. Garnera med till exempel marsipankycklingar eller kanderade tulpanblad.

Egentligen hade jag tänkt ställa dit några söta små marsipankycklingar lite tjusigt, men när vi handlade var marsipankycklingarna slut i mataffären, och kondiset var stängt. Dan därpå skulle min älskling handla marsinpankycklingarna i en annan affär, men inte heller de hade några, men då köpte han alla möjliga figurer han hittade. Det blev ju rätt så charmigt på sitt sätt :) som en barntårta ungefär!

Men hur smakade den då? Ja, jag tyckte den var god, fast väldigt mastig. Från min mamma fick den betyget "det var väl inget fel på den" och sambon sa "den var god, men det var inte det godaste du gjort, du har ju gjort godare". Med andra ord fick den inte väl inte så översvallande betyg.

No comments: