Monday, April 30, 2007

mittinatten-baka kokoskaka

Igår kväll var jag lite rastlös. Klockan var väl sådär halv elva, men jag hade fullt med energi. Jag satt och bläddrade i mitt nya nummer av Allt om Mat, och så plötsligt fick jag idén! Baka kakor kunde jag ju göra! Sagt och gjort. Jag tog en snabb titt att jag hade allt hemma till kokoscookies, och sen satte jag igång.

Exakt 60 kakor blev det, men de blev rätt små. (Det blir inget foto på dem för jag har redan hunnit slänga dem i frysen, och hur kul kan det vara att se kakor i ytterst osexiga fryslådor?)

Receptet var himla snabblagat. Jag använde vanlig riven kokos för det är vad jag råkade ha hemma, men det är säkert godare med färsk riven. (Har längt tänkt köpa fryst kokos i asiatbutikerna i stan, men glömmer bort det hela tiden och kommer alltid på det för sent..) För att få smöret någolunda mjukt nog att arbeta med körde jag det några sekunder i micron.

Kokoscookies ur Allt om Mat festspecial 2007 sidan 79

Till ca 60 rätt så små kakor.

225 g smör
2 ½ dl brun farin
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
6 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 msk kakao
80 g rostad färsk kokos eller 2 dl riven kokos
100 g ljus choklad

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Rör ihop smör, farin, strösocker, vaniljsocker och ägg i en bunke. Blanda vetemjöl, bakpulver, och kakao och rör ner i smeten. Hacka kokosen och chokladen grovt och vänd ner i degen.

3. Dela degen i ca 60 bitar. Rulla dem till bollar. Lägg på bakpappersklädda plåtar. Grädda mitt i ugnen ca 14 min. Låt kakorna svalna på galler.


Jag provsmakade bara en halv efter att jag bakat dem, men det lilla jag provade var väldigt gott! De är helt klart värda att göra igen. Nästa gång kanske jag har i mer av den hackade chokladen för det ser ju så lyxigt ut med massa chokladbitar i kakorna, och så gör jag nog inte fullt så små kakor, utan satsar kanske på att få till 40-50 stycken av samma deg.

No comments: