Wednesday, April 4, 2007

Middagstipset: köttfärsfyllda aubergine med sås på ajvar, spenat och yoghurt

Till middag igår blev det köttfärssåsfyllda aubergine i en sås på passerade tomater, några nävar fryst bladspenat, några stora klickar stark ajvar och så lite yoghurt för att milda smaken.

Jag smakade av såsen med salt, peppar och lite socker för att runda av smaken, och hällde sedan den grönprickiga såsen i botten på en ugnsfast form. Därefter la jag dit de fyllda auberginerna. De hade jag först gröpt ur så att de blev som "båtar" man kunde fylla. Det jag gröpte bort hackade jag grovt och fräste på i en stekpanna tillsammans med köttfärssåsen (hade färdig i frysen) och därefter fyllde auberginerna med röran. La försiktigt båtarna i såsen (som jag verkade gjort alldeles för mycket av för båtarna nästan sjönk), och toppade med lite riven parmesanost. Gratinerade i ca 30 min ca 200 grader, men det går nog bra med kortare.

Serverade med basmatiris och lite stark ajvar relish och sallad.

No comments: