Monday, April 9, 2007

frösådderna är på gång

Nu har det dykt upp små plantor i de flesta lådorna jag sått i!

Den här gången har jag lärt mig från ett av alla mina misstag från förra året, och därför har jag sått betydligt betydligt färre frön per kruka. Förra året när jag skulle skola om miniplantorna blev det rena rama massmordet. Att försiktigt lirka upp dem och pilla över dem i nya krukor låter enkelt i teorin. Men rötter gick av, plantor blev tilltufsade, och efter flytten dog massvis av dem...

Så den här gången har jag nästan gått till överdrift åt andra hållet. Nu har jag sått ett enda, eller bara några få frön i varje kruka för att slippa det där ångestladdade momentet.

Därför har det alltså inte grott i alla krukor i år, men det hade jag inte heller räknat med. Jag har nu samlat ihop de som grott till samma miniväxthus. Än så länge ser det väldigt lovande ut på auberita-fronten, såna plantor tycks det bli massvis av. Dessutom har jag några små plantor gul körsbärstomat, och några orientalisk vallmo. Grön basilika har jag fått upp många av, och röd har jag också några stycken på gång. Idag såg jag för första gången svartöga sticka upp ur en låda. Dessutom finns det några plantor luktärter av två-tre olika sorter, och nån stackars viol, de verkar inte riktigt trivts men nån av dem lever ännu i alla fall.

Egentligen ska man väl fundera igenom ordentligt vad man sår, planera rabatterna noga ordnade efter form, färg, blommning, höjd och allt det där. Det måste jag erkänna att jag inte alls har gjort. (Jag gör det nästa år, kanske.) Jag tog bara fram alla de gamla fröpåsar jag hade sen förra året och petat ner lite frön av sånt som såg fint ut på bilden på påsarna. Självklart förutsätter jag att resultatet av mina odlingar kommer bli minst lika fint som på bilderna på fröpåsarna.
Ja vi får väl se! :-)

Jag tänkte förresten registrera den här bloggen på Bloggkartan.se, vi får väl se om den kommer upp där så småningom.

2 comments:

Annika said...

Hej!
Tack för kommentaren på min blogg! Visst var det körbärsblommor som du plåtat i ditt inlägg längre ner.
Härligt att du har trädgårdsinspiration. det har inte jag, suck...

angela said...

Jag är en glad total-amatör i trädgårdssammanhang. Jag skaffar något nativt en massa fröpåsar, stoppar frön i jord och gör precis alla fel som går att göra. :) Lite för ivrig, kanske med för lite tålamod, vill så mycket på en gång och har egentligen varken gröna fingrar eller några artistiska talanger. Bara en stor entusiasm och vilja att prova på, för jag tänker att man har inte så mycket att förlora på att försöka!

Vad kul att du kunde identifiera blommorna. Jag misstänkte det var körsbär, men eftersom det var de första blommorna jag sett på några träd här ännu i år (förrutom på plantskolorna där jag sett bland annat blommande plommon) och jag inte är så bra på växter (ännu!) så jag blev väldigt osäker på vad det var för blommor egentligen. Tack för hjälpen och besöket!