Sunday, April 8, 2007

Nöt - & filmjölkslimpa


Det här nyttiga och goda filmjölksbrödet slängde jag ihop innan de andra vaknat till frukost. Ja, är det några bröd som verkligen går att fixa direkt på morgonen så är det just filmjölkslimpor som inte behöver någon jäsning. Det är bara att blanda ihop alla ingredienserna, hälla i en form och grädda. Ingen jäsning, ingen knådning! Snabbt och gott, här kommer receptet, från Matmagasinet nr 4/2007, dvs senaste numret.

Nöt - & filmjölkslimpa
2 limpor

Tid: 15 min + 1 timma i ugnen

1 liter filmjölk
1 ½ tsk bikarbonat
1 dl mörk sirap
1 tsk salt
3 dl grahamsmjöl
2 dl grovt rågmjöl
2 dl solrosfrön
1 dl krossade linfrön
1 dl russin
1 dl hackade hasselnötter
7 dl vetemjöl

Rör samman filmjölk, bikarbonat, sirap och salt. Tillsätt övriga ingridienser och rör tills allt är väl blandat. Smörj två avlånga formar och fördela smeten i formarna.
Baka i nedre delen av ugnen i 175 grader i 1 timma.
Stjälp upp bröden när de är klara och låt dem svalna på galler.

Brödet blev väldigt gott, med mycket tuggmotstånd och inte allt för sött tycker jag. Speciellt lyckat var det med hasselnötterna i smeten. Nästa gång ska jag prova ha i lite hackade fikon också, för jag tycker Saltå Kvarns fruktbröd är så gott och det är det en massa fikon i.

No comments: