Thursday, May 17, 2007

Min lata variant på amerikanska havrepannkakor

Imorse lagade jag amerikanska havrepannkakor, och inspirationen kom ur Elle à la Carte nummer 1 2004. Men jag gjorde inte riktigt som man ska, utan jag var lite bekväm och slängde ner alla ingredienser i mixern. Förmodligen hade de blivit lite annorlunda i konsistensen om jag hade låtit havregrynen vara hela och bara blandat ihop ingredienserna. De blev väldigt bra mixade, men jag ska prova utan mixer nästa gång för att se vad det blir för skillnad.

4 dl havregryn
5 dl filmjölk (jag körde med lättfil)
1 1/4 dl vetemjöl
1 msk socker
1 tsk bikarbonat
knappt 1 tsk salt
2 uppvispade ägg

Min variant: Släng allt i mixern och mixa tills allt är blandat!

Orginalreceptet: Rör ihop havregryn och filmjölk. Vispa sedan i övriga ingredienser och blanda väl. Klicka ut smeten i en het stekpanna med lite smör i. Stek pankakorna gyllenbruna, och servera dem rykande varma med lönnsirap och frukt, till exempel äppelklyftor som pudrats med kanel.

Jag klickade ut smeten men den var ganska lös - förmodligen för jag mixat den. Nästa gång gräddar jag nog i plättlaggen istället för att försöka få till det bra i vanlig panna. För som bilden avslöjar tröttnade jag på att försöka göra fina små pannkakor, de blev bara större och större för att jag inte var så tålmodig, och ville att smeten skulle ta slut :)

No comments: