Saturday, May 5, 2007

Amerikanska blåbär, rabarber och trädgårdsiris

Idag har trädgården fått två nya buskar med amerikanska blåbär, av två olika sorter.

I vår förra trädgård hade jag satt ner en buske amerikanska blåbär. Jag ville ha en sån för jag gillar ju bärbuskar och såna där jätteblåbär är ju rätt coola. Men då hade jag inte en aning om att de där buskarna är hur vackra som helst om hösten!

Så därför ville jag absolut ha blåbärsbuskar till de här trädgården också för de är så fina med sina lysnade röda blad framåt hösten när det mesta annat börjar se trist ut, och för jag gillar blåbären också förstås. De kanske inte smakar så väldigt mycket, men de är väldigt fina att dekorera tårtor med.

Rabarber har också länge varit på önskelistan, och nu när jag har en liten planta måste jag bara komma på ett bra ställe att sätta ner den i trädgårn på. Undrar hur de vill stå? Det måste jag kolla upp.

De nya irisplantor jag köpt idag tror jag kommer hamna brevid brevlådan, för där är det lite lutning så jorden är väldränerad. Dessutom blir man så glad varje gång man ser sina fina blommor vid brevlådan när man kommer eller går hem.

No comments: