Saturday, May 5, 2007

Julrosor i stora mängder


De blommor som man uppskattar som allra mest är nog de som kommer allra tidigast, när man är jättetrött på snö, slask och regn. Minsta påminnelse om våren och de sköna månader som är på väg gör att hjärtat tar ett litet extra skutt.

Det är kanske därför jag gillar julrosor (latin: Helleborus) så mycket. Jag menar, är det inte hur häftigt som helst med blommor som till och med kan få för sig att titta upp genom snön. De har vackra hängande knoppar som blommar med stora delikata blommor, och de finns i flera olika färger.

Jag har hitills inte haft några julrosor i nån trädgård jag haft, men jag har beundrat de jag gått förbi. Men så nu i veckan gjorde jag värsta fyndet på Coops trädgårdsmarknad. Julrosor i olika hybridvarianter för bara 19spänn styck. Så plötsligt hade jag skaffat 5 olika sorter på en och samma gång!

Vi satte ner dem i den stora rabatten vid uppfarten, så får vi se hur det blir. Enligt Hannu ska det inte vara några som helst problem att flytta på hybrid-julrosor så kommer vi på att de passar bättre nån annanstans så går det ju att prova flytta dem. Dessutom säger Hannu att de är väldigt lättskötta, vilket är väldigt bra för en trädgårdsnybörjare som mig! :-)

No comments: