Wednesday, March 21, 2007

Man kan alltid lätta på motståndet men aldrig backa tiden

Tog mig samman idag för första träningspasset för veckan.

"- Tänkte köra Bodypump." sa jag till tjejen bakom disken i gymmets reception.

"- Åh vet du vad...." svarade hon tvekande och drog ut på orden, så jag fyllde på:

"- Nä, säg inte att de är slut?!" och syftade till lapparna som är inträdesbiljetterna till träningspassen.

"- Jo tyvärr, de är slut!" säger hon, och lägger till med en hurtig ton och ett litet leende "Men du kan ju köra spinning istället!"

Tiden stod plötsligt stilla, medans jag fick en flashback av vad spinning innebär. Svettigt varmt klibbigt mörkt rum med maniskt hurtig ledare på hoj längst fram som med outtömlig iver hejar på oss "kom igen!!" medans tiden kryper fram, 5 minuter på spinningklockan känns som 1 timma och aldrig är väl 45 minuter så långa som just under spinning.

Jag insåg att jag tvekade för länge när jag stod där i mina egna tankar, då jag knappt hann börja säga "tjaaa....." förrän jag fått en sån där gul lapp med texten Cykel på. Äsch då.

Jodå, det var precis som jag mindes det - vansinnigt varmt, klibbigt i luften, svettigt, tungt. Idag med en entusiastisk ledare som hade en solbränna som fick mig fundera på om hon jobbade med att testa solarier. (Ja nån måste väl göra det också? Och jag kan tänka mig de i så fall ser ut ungefär som hon.)

Jag överlevde, men det var knappt. Efteråt gick jag på darriga ben och köpte nåt riktigt flottigt och onyttigt till lunch för att återställa kroppen från chocken.

Solariespinningledaren får stå för dagens mest äckelhurtiga citat:
"-Lägg på MYCKET motstånd - tänk på att ni kan alltid lätta på motståndet men ni kan aldrig backa tiden!" (är den här människan på riktigt?)

Lyssna gärna på Mark Levengoods underbara kåseri om spinningpass, han träffade helt mitt i prick med sina humoristiska beskrivningar. (Kåseriet ligger längst ner på sidan.)

No comments: