Saturday, March 24, 2007

Fredagsmiddag: Marockanska kycklingklubbor, rödbetor med fetaost, ruccola, pinjenötter och balsamico-dressing, bulgur och yoghurtdip med avokado


Tänkte jag ska delar med mig av recepten till till vår fredagsmiddag, för jag tyckte det blev rätt gott! Sambon tyckte rödbetorna var sisådär men resten var väldigt populärt, men det var inte för att det var nåt fel på rödbetorna utan för han är lite rädd för nyttiga grönsaker.

Marockanska kycklingklubbor, rödbetor med fetaost, ruccola, pinjenötter och balsamico-dressing, bulgur och yoghurtdip med avokado.

Kycklingsmarinaden:
2 dl matyoghurt t. ex. "meze yoghurt"
1 krm malen kanel
1 krm malen kardemumma
1 krm spiskummin
2 pressade vitlöksklyftor
lite salt

Jag hällde alla ingredienser till marinaden direkt i en fryspåse och blandade om. Sen hade jag i fyra kycklingklubbor i påsen och de fick ligga i marinaden hela dagen i kylskåpet.

När jag fyllde år fick jag den jättevackra boken "Under valnötsträdet" (Bergenström) av min gulliga svärmor. Den är uppdelad i olika kapitel efter råvaran som spelar huvudrollen, och det här receptet hittade jag i avokado-kapitlet.

Yoghurtdip med avokado

2 avokado
2 dl tjock grekisk yoghurt t ex "meze yoghurt"
1 msk sweet chilisås
salt, nymald svartpeppar

jag mosade avokadorna med en gaffel direkt i skålen jag skulle servera i, tillsatte yoghurten och chilisåsen, blandade, och provade mig fram till hur mycket salt och peppar.

Såsen är god och krämig. Serveras kall så klart. Passar till allt möjligt genom att den är så mild i smaken. En bra grej med den här avokadosåsen är att fast det var avokado i och ingen citron eller lime blev den ändå inte brun över natten i kylskåpet.

Rödbetor med fetaost, ruccola, pinjenötter och balsamico-dressing

ca 5-6 medelstora rödbetor
ca 100 g grekisk fetaost

dressing:
1 dl balsamvinäger
1 msk socker
1 vitlöksklyfta (skivad)
1 bit röd spansk pepparfrukt (valfritt)
ca 50 g ruccola

Jag skalade rödbetorna delade dem i stora ojämna bitar. Sen kokade jag dem i lättsaltat vatten tills de blev ganska mjuka, tog ca 20 min.

Dressingen gör man genom att blanda socker, balsamvinäger, honung i en kastrull och tillsätta pepparfrukten och vitlöken i skivor tunna skivor. Koka tills det tjocknat något, sila bort pepparfrukten och vitlöksskivorna - klart!

Rosta pinjenötterna i en torr stekpanna, utan matfett.

Lägg upp ruccola på ett fat, fördela rödbetorna ovanpå, och häll över balsamico-dressingen. Smula över osten i ojämnt stora bitar (skär inte osten med kniv utan bryt bitar, det blir snyggare så!) och strö över pinjenötterna, och ta eventuellt några tag med pepparkvarnen (obs, endast nymald peppar duger) över salladen.

Har du färsk timjan hemma passar det bra att smula över lite sånt också, men det är gott ändå.

Bulgurn kokade jag i grönsaksbuljong med lite pressad vitlök. Innan servering tillsätter jag lite pressad citron för det blir lite friskare och godare så tycker jag.

No comments: