Saturday, March 24, 2007

Angelas lite nyttigare pannkakor

De här pannkakorna gjorde jag till frukost idag. Det är rågmjöl i dem, och de skiljer sig lite från vanliga pannkakor genom att vara lite frasigare, och så är de lite nyttigare också.

Min sambo J var nog lite misstänksam när jag pratade om att prova göra lite nyttigare pannkakor, och blev säkert väldigt skeptisk när jag tog fram rågmjölkpaketet. Men han provade dem ändå, och nu säger han till och med att de var godare än vanliga pannkakor för de var lite frasigare!

Detta behövs:
3 ägg
6 dl mjölk
½ tsk salt
1 msk honung
1 dl grovt rågmjöl
1 ½ dl vetemjöl
2 msk smör

Smält smöret, och ta fram en mixer (eller vispa för hand om du inte är lika slö som jag är.)
Knäck i äggen, häll i 3 dl mjölk, saltet, honungen och bägge mjölsorterna och mixa ihop. Tillsätt sen resten av mjölken samt det smälta smöret. Mixa ihop.
Grädda i teflonpanna med medelstark till svag värme.


När jag gjorde dem blev det 12 stycken men det beror ju på hur tjocka man gör dem. Serveras med valfritt tillbehör - J åt dem med sylt, jag provade lägga en ostskiva och en skinkskiva på och rulla ihop, det var också gott! (Det blir fler än du ser på bilden ovan, för de som man ser på bilden är de som blev över efter att vi ätit.)

No comments: